Tuesday, April 24, 2012

Susahnya nak buat

Bismillahirrahmanirrahim..
"Seorang Muslim itu saudara bagi Muslim yang lain. Dia tidak menganiayanya dan tidak pula membiarkan dia teraniaya. Siapa yang menolong keperluan saudaranya maka Allah akan menolong keperluannya pula. Siapa yang menghilangkan kesusahan seorang Muslim, Allah akan menghilangkan kesusahannya di hari kiamat. Dan siapa yang menutup keaiban seorang Muslim, maka Allah SWT akan menutup keaibannya di hari akhirat." (HR Bukhari)

Cukup banyak ibrah dari hadis ni. Bayangkan, kalau hubungan sesama manusia pon sangat-sangat ditekankan dalam Islam, apatah lagi hubungan manusia dengan Allah. Apa yang ana dapat dari hadis ini sendiri adalah, hidup kita ni sepatutnya lebih cenderung kepada memberi. "Great livers are great givers".Bukannya menerima. Berilah pertolongan tidak kira dari segi material atau nasihat atau ilmu dan lain-lain.Jangan risau kita akan dapat ke tidak balasan dari apa yang telah kita beri pada orang lain. Buatlah kebaikan dan kebaikan itu untuk kita juga nanti. Lakukanlah dengan ikhlas. Ikhlas itu ibarat susu ibu. Bayangkan susu ibu tidak bercampur langsung dengan darah bila mana mereka menyusukan anaknya.Susah kot.

Satu lagi bahagian akhir hadis ni "siapa yang menutup keaiban seseorang Muslim, maka Allah akan menutup keaibannya di akhirat"..Ya Allah.sangat-sangat sukarkan. Especially insan bernama wanita..Ni Allah mengajar kita untuk menjaga rahsia.Kalau kita berbicara tentang keaiban orang, tak takutkah kita nanti Allah tak tutup keaiban kita di padang mahsyar nanti? Semua orang tengok satu persatu apa yang kita lakukan.Nau'zubillah..Apa yang berlaku, manusia cenderung untuk menyebarkan. Kalau benda baik tak ape, tapi mestilah dengan kebenaran empunya diri. Kalau benda buruk macam mana?tak ke apa yang kita bicarakan dan sebarkan pada orang lain membayangkan juga bagaimana diri kita yang sebenar? Oleh itu, marilah kita perbanyakkan istighfar. Mungkin dalam keadaan sedar dan lebih lagi dalam keadaan tak sedar kita buat perkara ini. Ya Allah, peliharalah hambaMu ini dalam mencapai redhaMu.

Wallahu'alam.

*Post ni takde kaitan dengan siapa-siapa. Sekadar peringatan buat diri ini. Jom kita tinggalkan jahiliyyah2 kita yang selama ini memberatkan diri kita untuk lebih dekat lagi dengan Allah..

No comments: