Monday, January 14, 2013

Allah mengetahui bahawa kita sibuk

Said Hawa:
Dgn kesibukan tak bererti kira tinggalkan langkah2 utk recharge rohani kita.

Al muzammil:20
*Allah tahu kita xmampu nk dirikan qiam stiap mlm.tp Allah msh suruh kita dirikan. Dan ayat membaca Al-quran di ulang 2x.

Bagi pinjaman yg baik pd Allah antaranya dgn memberi sedekah.klu kita xnk belanjakan maknanya kita xblnjakan hak org lain.

Betapa kita sibuk, kita tidak bolehblupa utk sirami rohani kita.

Oleh itu, sgt perlu kita susun masa kita.

"Bagilah masa mu agar ada masa utk waktu ini dan ada untuk waktu itu".(nasihat nabi pada saidina hamzah)

Buat amalan ikut kemampuan.yg penting berterusan supaya kita tidak bosan. Kena diversity dalam amalan supaya tidak bosan dan hati sentiasa bertautan pada Allah.

Berfikir ttg Allah dlm setiap masa dgn pndgn kaca mata islam :)

Saturday, January 5, 2013

P..H..D.. (2)

Assalamualaikum w.b.t.

.....sambungan

Menyambung pelajaran khususnya jika membuat kajian, yang mana kelas tidak perlu dihadiri, tidak mempunyai peperiksaan seperti mereka yang mengambil 'mix mode' atau 'coursework', merupakan cabaran yang sangat besar bagi seorang pelajar. Seorang pelajar muda yang tidak mempunyai komitmen dengan keluarga, dan mungkin juga bagi pelajar yang 'full-time' yang tidak seperti pelajar lain yang sudah bekerja dan belajar adalah 'part-time'...hohoho..memang sangat-sangat mencabar. Nak buat apa-apa pon boleh. Nak bangun lewat?Tidur lewat? Nak balik rumah selalu? Nak lepak lama-lama? Nak melagho lama-lama? Kata je nak buat apa yang tidak berkaitan dengan belajar, semua boleh. Semua boleh la kalau rasa amanah untuk belajar dalam diri dah hilang. Tapi insyaAllah susah la nak jumpa orang yang sambung belajar tapi kerja yang dilakukannya adalah bukan belajar. Tapi kat sini, apa yang nak disampaikan adalah, kalau bijak menguruskan masa, insyaAllah hasilnya adalah lumayan. Tapi jika kurang pandai menguruskannya, memang menjadi orang yang tersangat rugi. Masa dah ada, biasiswa dah ada, tempat belajar dah ada, bahan dah ada, cuma tunggu nak buat dan fokus je.. Isu istiqomah lagi...tapi tu la hakikatnya.

Kembali pada semester lepas, iaitu semester 3, 2012, waktu zaman graf semangat belajar menurun pada kadar yang sangat rendah. Bayangkan, supervisor atau pensyarah dah sedia maklum kita ni pelajar yang macam mana prestasinya lebih-lebih lagi bila belajar atau bekerja. Orang yang bersemangat, buat kerja bersungguh-sungguh dan sebagainya, masuk sahaja semester 3, prestasi, hmm, sangat tidak memberangsangkan, kerja pon hantar lambat, siap boleh minta 'postpond' lagi. Sehari dua takpe, tapi seminggu. Ok. Ini memang kesilapanku yang lepas.Ku akui. InsyaAllah tak nak buat dah. Tak nak dah.

Waktu ni, 'supervisor' lagi risau dengan keadaan diriku berbanding diriku yang kurang risau dengan keadaan diri sendiri. Rasa bersalah sangat. "take for granted' namanya tu..wahaha. astaghfirullahal 'azim....Rasa memang tak patut la buat macam tu, lagi-lagi bilamana Allah dah kurniakan 'supervisor' yang sangat baik, sangat membantu pelajarnya, bila rasa 'down' bagi semangat pada anak buahnya, bila terasa sukar ' diberikan juga semangat, bila bakal melakukan 'presentation' ada sahaja kata-kata positif yang keluar darinya, bila senyap seminggu dua, ditanyakan khabarku, bagaimana kerjaku, bila ditunjukkan 'progress' kerja, dikatakan bagus, teruskan, 'keep it up'. Allahu akbar, betapa postifnya beliau, sangat-sangat positif. Bila diri menyuruh beliau memaksa, katanya, bukan jenis beliau memaksa pelajarnya. arghh...Memang psiko habis la. memang termuhasabah dengan sedirinya la..Alhamdulillah atas nikmat yang diberikan olehMu Ya Allah. Moga Allah sahaja yang dapat membalas jasamu. Moga Allah memberi kemudahan dalam urusan dunia dan akhiratmu.

Allahu akbar. Bagaimana diri ini tidak sebak memandangkan sewaktu dalam kebingungan memilih supervisor, istiqoroh lah yang menjadi 'method' ku untuk menyelesaikan dan meleraikan kekusutan yang berada dalam fikiran. Dari satu pensyarah ke satu pensyarah. Hinggalah akhir sekali diri nekad juga untuk berjumpa dengan 'supervisor' sekarang. Dan Alhamdulillah, segala perasaan yang berat yang terasa di dalam jiwa, hilang terus begitu setelah melakukan 'brainstorming' dan bilamana beliau bersetuju mengambilku sebagai pelajarnya. Ya Allah, jangalah jadikan ku hamba yang kufur dengan nikmat Mu, jadikanlah ku hamba yang sentiasa bersyukur dengan segala nikmatMu samada yang disedari atau tidak. Itula kuasa istiqoroh. Tidak akan menyesal orang yang bersisitqoroh dan bermusyawarah. Jangan nak kahwin je baru nak buat istiqoroh..No!No!No!..Belajarlah untuk membuatnya lebih-lebih lagi melibatkan sesuatu perkara yang kita tak pasti apakah pengakhirannya, apakah yang akan berlaku sepanjang perjalanan kita contohnya belajar. Banyak-banyaklah mengharap pada Allah. Allah sangat-sangat mengetahui apa yang terbaik buat kita. Tanyalah sebanyak yang kita mahu tentang pendapat orang lain, mohonlah pertolongan sebanyak yang mungkin dari orang lain, TAPI, ia tidak mampu melawan dengan pertolongan yang Allah bagi, serta pengharapan kita pada Allah.

sambungan...

Friday, January 4, 2013

P..H..D.. (1)

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah hari ni selamat berjumpa dengan supervisor , Dr Mastura Mahfar.
Setiap minggu akan berjumpa insyaAllah. 

Dengan azam yang baru; menjadi Muslim yang lebih produktif dan bersungguh-sungguh serta yang tidak lagi sambil lewa dalam bekerja. 

Sudah cukup dengan semester lepas menjadi pengajaran yang tidak akan ku ulangi lagi pada kali ini dan masa akan datang insyaAllah , khususnya setelah melepasi penilain 'Fast Track'. Selama 6 bulan tambah tolak, diri ini tidak berapa serius dalam belajar, membuat kajian dan lain-lain. Yela, mungkin pada 6 bulan permulaan apabila menyambung pelajaran yang masih tidak tahu lagi statusnya, segala usaha ditumpukan pada ia. Segala journal dibaca, segala buku dipinjam, dan dari keadaan 'blur' kepada yang lebih jelas sedikit. Boleh jadi letih, maka setelah lulus penilaian, boleh dikatakan 'honeymoon' la juga. 'Honeymoon' sekejap / sebulan boleh tahan lagi, tapiiiiiii berbulan-bulan. Bukan tidak bermakna tidak membuat langsung kerja, cuma 'output' yang dihasilkan sangat-sangatlah sedikit. 

Bila tengok balik "gantt chart" untuk tahun 2013 mula la resah, segala perancangan pada tahun 2012 dah lari. Sedangkan masa sangat banyak. Lihat!Betapa Allah sangat menyuruh hambaNya menjaga masa, tidak bertangguh dalam bekerja. Masa kita dok seronok-seronok honeymoon, kerja yang sepatutnya boleh siap 2, 3 hari ambil masa sebulan untuk disiapkan. Astaghfirullahal 'azim3x. Menyesal pun tiada gunanya. Diri ni merupakan orang yang sangat-sangat rugi, moga tak sampai tahap muflis. Kenapa rugi? Masa banyak disia-siakan. Boleh rujuk surah Al-'Asr. Bertangguh / tidak mengurus masa dengan baik dan tidak berdisiplin akan memberi kesan jangka masa panjang, yang mana impaknya lebih besar.

Rupanya diri ini masih diuji dengan cara pengurusan masa. Kalau zaman 'undergrade' kita ni tip top, sibuk mcm mana pon, tapi masih dapat uruskan masa, namun zaman 'postgrade' belum tentu ia dapat menjamin semangat belajar kita sama masa muda-muda dulu. Percayalah! Hanya orang yang istiqomah yang mampu mengekalkan momentum. Jika ada 'junior' bertanyakan tips pada diri, diri hanya mampu berpesan, istiqomah la dalam bekerja. Selepas penilain, jangan 'honeymooon' telalu lama. Graf turun naik turun naik tak mengapa. Tapi jangan biarkan graf semangat untuk belajar turun telampau banyak, sedikit je ok. Kalau terlalu banyak, ambil masa untuk naik. Kalau dicampur dengan persekitaran yang mana rakan-rakan seperjuangan juga mengalami perkara yang sama, alamatnya memang tak kemana la kerja kita. Kena kuat waktu ni! Memang kena kuat! Kuat bagi semangat pada diri. Doa banyak-banyak pada Allah.

sambungan......

Wednesday, January 2, 2013

2013

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah tahun baru, moga matlamat dan semangat juga diperbaharui dan juga makin berdisiplin.

Alhamdulillah, alhamdulillah, alamdulillah atas segala nikmat seta peluang yang diberi oleh Allah pada tahun 2012. Alhmdulillah Allah memberi kesempatan untuk memperoleh pengakhiran yang baik bagi tahun 2012.

Banyak pengajaran, pengalaman, ujian yang telah dilalui. Yang pastinya,semua itu meninggalkan kesan yang mendalam buat diri, mematangkan diri lagi serta insyaAllah moga lebih kuat luar dan dalam.

Insya Allah akan cuba 'highlight'pengalaman-pengalaman yang diperoleh pada tahun lepas untuk dijadikan peringatan pada tahun baru ini. Di samping tidak melakukan kesilapan yang sama.

Antara usaha yang cuba dilakukan bagi menjadi insan yang lebih tersusun, lebih produktif, lebih menghargai masa, peluang dan nimat yang diberikan Allah.

Moga terus bersemangat.Doakan yer.

Dah nak masuk semester 4 bagi PhD.


 Alhamdulillah dah masuk 'Planner' ke-2 yang betul-betul dimanfaatkan

 Alhamdulillah 'Gantt Chart' yang telah diperbaharui setelah perancangan lari. Moga lebih berdisiplin.InsyaAllah

Bilik yang diubah susun atur bagi mendapatkan 'mood' belajar yang baru.InsyaAllah.Moga terus bersemangat

Friday, June 1, 2012

Selesa Homestay

Assalamualaikum w.b.t.

Nak kempen sikit pasal  Selesa Homestay yang terletak kat Ipoh Perak. Alang-alang dah singgah Ipoh, mai la sini... Nak buat jaulah ke, daurah ke, sesuai sangat..Ramai-ramai pon sesuai..


Antara maklumat lanjut homestay ni adalah seperti di bawah:

Panduan ke lokasi


A - Selesa Homestay
B - Politeknik Ungku Omar
C - STAR Ipoh
D - Lost World of Tambun

Ciri-ciri homestay:



Selesa Homestay merupakan sebuah rumah Teres 2 tingkat, berkeluasan – 20’ x 90’.
Kesemua 4 bilik mempunyai katil bersaiz Queen, penghawa dingin dan kipas.
Terdapat 3 bilik air. Ruang tamu dan ruang keluarga yang luas untuk keselesaan pengunjung.
Kelengkapan asas disediakan termasuk televisyen, petiais, mesin basuh, pinggan mangkuk dan peralatan memasak yang lengkap.




Bilik Utama

Bilik 2


Bilik 3

Bilik 4

Ruang Tamu

Ruang Keluarga

Ruang Dapur


JARAK LOKASI:
-Berhampiran Surau Abdul Rahman Auf dan SMK Gunung Rapat
-3.8km ke Politeknik Ungku Omar,
-6km ke Sekolah Tunku AbdulRahman(STAR) & Sekolah Izzuddin Shah
-8km ke Sekolah Ta’ayah , JUSCO-TESCO,
-9 km ke Hospital Ipoh Specialist
-9.2 km ke Hospital Tuanku Bainun ke Tol Simpang Pulai
-11km ke Lost World of Tambun
-13km ke Pusat Bandar serta Pusat Kerajaan Negeri Perak.
-35km ke Universiti Teknologi Petronas,
-40 km UiTM Sri Iskandar
-Pelbagai kemudahan asas seperti Bank, stesen minyak, restoran dan lain-lain terletak berhampiran SELESA HOMESTAY
-Berhampiran Taman Panorama, Taman Rapat Indah, Taman Gunong View dan Taman Rapat Setia Baru

Harga: RM 200 - RM300/ semalam
Waktu masuk: 2.00 petang
Waktu keluar:12.00 tgh
Untuk tempahan sila hubungi: 0199591978 (HJ. ABDUL JALIL)@ 0199821978 @05-3111952    


Thursday, May 31, 2012

Degil?

Assalamualaikum w.b.t.

Biasa tak sebut perkataan ni dalam kehidupan seharian?Kat adik-adik ke? sahabat-sahabat ke? atau sesiapa sahaja yang pernah berkomunikasi dengan kita? Kalau pernah, banyakkan beristighfar. Kalau tidak, alhamdulillah..

Kenapa perkataan ni ditimbulkan? Sebab selalu sangat dengar orang dok sebut 'degil' dan perkataan yang seumpama dengannya. Dan saya rasa bertanggungjawab utk membaikinya. Dan saya sendiri tak suka bila orang memanggil saya 'degil'  dan perkataan yang lain (boleh fikir kot perkataan yang orang tak suka dipanggil) dan insyaAllah akan cuba sedaya upaya untuk tidak memanggil orang dengan perkataan sebegitu. Dan minta maaf la kalau saya dipanggil demikian, anda akan terima 'ceramah' saya walaupun tak nak dengar.

Emmm, nak kongsi sikit la pengalaman waktu kecik-kecik dulu. Dengan adik-adik yang ramai, memang kadang-kadang kegarangan tu ada. Tu dulu la..Kalau adik-adik tak nak dengar cakap selalu cakap degil. Selalu sangat masa kecik dulu. Zaman sekolah rendah..Pada satu hari, abah terdengar saya cakap macam tu. Abah tegur dan saya rasa abah marah waktu tu..huhu..Tension la kan bila kena tegur. Apesal nak marah.Cakap je pon. Dan setelah tu, memang saya berjaga-jaga la bila bercakap dan lebih-lebih lagi nak menyebut perkataan tu dan seumpama dengannya..

Bila dah besar ni, dah boleh fikir dengan matang, baru faham kenapa umi abah sangat melarang saya menyebut perkataan sebegitu. Mereka nak latih anak-anak mereka supaya berkata dengan perkataan yang baik. Terima kasih umi abah yang tak jemu-jemu mendidik kami semua. Kita pon tahu kata "Alkalam huwad du'a" iaitu 'Kata-kata itu doa'. 

Tapi tu la realiti hidup ni. Macam mana budak zaman sekarang tak jadi demikian kalau kawan-kawan , ibu bapa atau sesiapa sahaja asyik dok sebut perkataan tu! tak boleh nak salahkan mereka..Cuba cakap perkataan yang lebih positif.. Degil kepada baik ke atau pape je..Bayangkanlah kan anda ada anak-ana nanti, nak ke sebut perkataan 'degil'  dan lain-lain kat diorg?? Mesti tak nak kan.. Kalau tak nak, tolongla latih diri untuk tidak menggunakan perkataan-perkataan negatif dalam kehidupan dari sekarang lagi!!! sebab anda adalah apa yang anda katakan..Kata-kata yang keluar dari dalam diri menunjukkan siapa diri anda yang sebenar dan sudah semestinya agak sukar la nak ubah 'automatic'. Ia mengambil masa untuk melatih diri supaya ia menjadi 'habit'.

Itu satu, satu lagi, nak dapat pahala tak??kalau nk dapat pahala, berkata-katalah dengan perkataan yang baik yer.Kembali kepada Al-Quran.Tengok, faham, teliti dan amalkan ape yang terkandung di dalamnya.

" Perkataan yang baik dan pemberian maaf lebih baik daripada sedekah yang diringi tindakan yang menyakiti. Allah Maha Kaya, Maha Penyantun." ( Al-Baqarah: 263)

" ..Janganlah kamu mencela dirimu sendiri dan janganlah kamu panggil memanggil dengan gelaran-gelaran yang buruk…." (Al-Hujurat: 11)

Oleh itu, kalau kita tidak mahu orang memanggil kita sedemikian, kita terlebih dahulu harus melatih diri untuk tidak berkata sedemikian. InsyaAllah saya percaya bahawa kita semua boleh. 

*minta maaf 'emo' sikit..huhu. Moga bermanfaat. 

Tuesday, May 29, 2012

sayang..tapi...

Bismillahirramanirrahim...

Post ni dituju khas buat mereka yang pernah bersama-samaku, yang pernah mendengar leteran,ceramah dan lain-lain (utk 'anak-anak' usrah dan tak lupa yang sedang bersamaku)

Kita pernah bersama, kemudian berpisah disebabkan sudah habis belajar. Namun Allah takdirkan diri ini, untuk sambung di UTM, dan bertemu kembali dengan antunna sekalian. Antunna ditarik kembali walaupun dalam keadaan paksa rela. Minta maaf la yer kalau terasa begitu. Sebab diri ni begitu sayang pada kalian. Namun kekuatan ni semuanya datang daripada Allah. Suka sangat, bahagia sangat. Allah je yang tahu.

Setelah itu, bulatan kita menjadi besar, makin lama makin besar dengan dihadiri sahabat-sahabat dari PALAPES. Sehinggakan diri ini sendiri makin pening dengan pertambahan yang sering berlaku. Bagaimana nak tunaikan hak setiap orang. Zalimnya diri ni. Boleh dikatakan 'tamak' sebab sayang nak lepaskan semua. Mana tidaknya, ukhwah yg terjalin atas dasar aqidah. Antunna semua mencari, ingin membaiki diri dan diri ini juga turut belajar banyak perkara dari antunna.

Namun diri ni dah menjangkakan yang suatu hari, kita pasti akan terpisah juga. Diri ni dah tanam awal-awal dalam fikiran antunna, tak selama-lamanya korang akan bersama Iman..Yela, manusia akan pergi. Dan yang kekal hanyalah Allah. Lihat kembali hadis 1 berkenaan niat, nak ikut bulatan gembira a.k.a usrah untuk apa? Sebab orang suruh ker?? Atau diri sendiri nak baiki diri dan memahami Islam dengan lebih. Jika niat untuk memahami Islam dengan lebih dalam, insyaAllah antunna tak kisahkan jika orang lain menjadi naqibah...Dan Alhamdulillah niat suci antunna memang terbukti. Bersyukur sangat-sangat. Alhamdulillah juga kerana Allah mempertemukan kita bersama. Bersusah senang, bergelak ketawa dan macam-macam lagila..

Jauh di sudut hati, sebelum di 'brain-wash' hehe..Berat sangat-sangat nak lepaskan..Mana taknya..dah sayang sangat-sangat kat antunna (serius tak tipu.huhu). Indahkan ukhwah fillah tu... Namun bagi mengadili semua orang, hati ini, cuba ditenangkan (bak kata geng-geng S.I.F.A.T "sabarlah duhai hati"), cuba untuk menerima, cuba untuk melepaskan dan menanamkan kepercayaan yang InsyaAllah antunna akan dapat sentuhan yang lebih baik dari diri yang banyak kekurangan ini. Tu la nak kata, SAYANG...tp satu masa memang kena lepas.

Moga walau di mana kalian berada, sentiasalah sediakan hati untuk menerima, sediakan diri untuk ditarbiyah dan mentarbiyah. Banyak dah kan yang dilalui, yang diisi dan lain-lain..Boleh kata air dalam gelas dah tertumpah-tumpah dah. Perlulah dituang-tuang ke gelas yang lain juga. Supaya yang lain pon dapat merasa. Bagi kat adik-beradik ke, kat kawan-kawan dan sesiapa sahaja..Sentiasalah tanamkan dalam diri, untuk berubah ke arah yang lebih baik.InsyaAllah Allah akan bantu. Ubah lah kerana Allah, insyaAllah ia akan kekal..Jagalah mutabaah amal.

Walau dah tak berjumpa selalu seperti sebelum ini, sentiasalah bertanya khabar, berhubung dengan diri ini dan sahabat-sahabat lain. Sayang la antunna semua..Korang memang superb la!

Uhibukki fillah abadan abada.
Khas buat ahli taman-taman syurga dan bulatan gembira bersama nihaja =)


Moga terus tsabat,istiqomah dalam jalan ni.. Walaupun banyak ujian, kalian pasti akan merasa kemanisannya. Walau dah habis belajar, teruskan tanam niat dan ajak diri untuk ikut usrah =)

Moga kita dapat berpimpin tangan, bergembira di syurga bersama-sama nanti..InsyaAllah.


Khas untuk semua. Emm, tak mampu dengar nasyid ni sebenarnya T_T .tapi nak bg gak!