Monday, January 25, 2010

Tatkala diriku resah dan gelisah









Bismillahirrahmanirrhim..



Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan[5]
Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan[6]
(al-Insyirah:5-6)




Terima kasih abah ingatkan kak iman ayat ni. Menguatkanku kembali ketika dilanda kesedihan disebabkan tahap ketensionan ku yg agak tinggi. Umi dan abah di telefon untuk mengubati keadaan. Hanya Allah yang tau. Mesti org akan kata,bljr psikologi, tp tension la, emo la, dll. Tp i'm also human being. No one perfect! Only Allah and Nabi Muhammad S.A.W yg maksum.


Umi: Dah mengaji lagi tinggi, memang makin banyak kerja la. Umi doa sokmo..... 
Abah: Abah syg semua anak abah.(bertambah sebak.huhu).Abah yakin kat anak2 abah. Ni ujian dan nak tarbiyyah kita....


   




Mengenangkan assignment yg byk..8klu tak silap...






Dah tak dpt tahan,nangis je la. Perempuan kan mmg cmni klu tension, sedih dll. sebab tu bilangan perempuan yg sakit jantung kurang.






jgn nangis2.malu kat kelas.dah la masa ada kelas.Kuatkan diri.







bila dah nangis, lega yg teramatla. Boleh la senyum. Tp mula la malu2. Takut kawan2 nmpk.


Dah sedih sgt2 masa awal, teringat nasyid ni. Nk legakan hati. Mencari2 bait2 yg mampu mengurangkan keresahan




Kehidupan
Album :
Munsyid : Inteam (duet bersama Nazrey Raihan)
http://liriknasyid.com


Kesenangan mendatang tak akan selamanya,
begitula selepas susah ada kesenangan, 
seperti selepas malam datangnya siang,
oleh itu waktu senang jangan lupa daratan..


Gunakan kesempatan untuk kebaikan,
sebelum segalanya terlepas dari gegaman,
kelak menyesal nanti tak berkesudahan,
apa gunanya sesalan hanya menekan jiwa..


Jangan difikir derita akan berpanjangan, 
kelak akan membawa putus asa pada tuhan, 
ingatlah biasanya kabus tak berpanjangan 
setelah kabus berlalu pasti cerah kembali..


Ujian adalah tarbiah dari Allah,
apakah kita akan sama ataupun sebaliknya, 
kesenangan yg datang selepas kesusahan, 
semuanya adalah nikmat dari Tuhan..






luahan hati.Nk lepas dan buang jauh2 keresahan.so, ikut hati la nak tulis apa.

9 comments:

kerisisiah said...

Salam.

Iman, its good for u to cry. just let it go. Do not keep your misery/stress inside. You will feel relieved. Then move on! I believe in your strength and willpower.

Moga sentiasa dalam perlindungan dan bantuan Allah. Hanya Allah tempat kita bergantung.

Moga sukses selalu

salam sayang
che mah

Nurul Iman said...

ameen.Thanks che mah for your support and belief on me. I really2 appreciate it. Cry make me better..hehe
Hidup ni tidak lengkap jika tak diuji. Terpulang pada diri mcm mana nk uruskan.btol tak?

sayang che mah gak(",)(From your niece)

zertt said...

"Dah tak dpt tahan,nangis je la. Perempuan kan mmg cmni klu tension, sedih dll. sebab tu bilangan perempuan yg sakit jantung kurang."

kelakar la..huhu..wish i could release my tensi tuu..erghh~

Nurul Iman said...

to zertt..
kelakar?pelik ni??fact tau.tak cakap kosong.huhu

release tension tu release, tp still ada bekas2 tension tu..arrgghhh..asssignment betambah2..menunggu masa countdown utk assignment jer..huhu

Kebaikan said...

to iman dearie...
my adik, my sahabat.

jika kau memandang semuanya dari Allah, pasti jiwamu merasai manik-manik ketenangan seolah-olah memujuk hatimu. percayalah, duniamu akan sepi tanpa masalah. ambillah ia, sebagai kasih Allah, yang sekadar mahu memberimu sesuatu. ianya adalah tarbiyah, yang mendidik hatimu, agar terus kuat mecari cintaNya, kerana jalan kita bukan jalan bersenang-senang...

khadira said...

iman, jgn lah nangis2 camtu..hu3.. meh ckp kn saya..cnfrm x nangis dahh..hehe..

p/s: smile to d prob (^-^)

Nurul Iman said...

to kebaikan:
i always like your words and advice.jzkk.nt rajin2la bg nsht yer.hehe

to khadira:
insyaALLAH,Nanti ada pape iman ngadu ko mas deh.rindu la saing2 lamo.rndu sgt99.huhu.uhibbuki fillah abadan abada

nurul izzati bt rafaai said...

slam..nape sedey2 ne...xbek...tp hidup ne kalo sronok jer xde sedey pon xbest kn...tul x??~hmm....kadnng2 resah hati ne bleh kifarah dosa kita...i.Allah...
lagu ne wat k.iman...
http://www.youtube.com/watch?v=T7X_xf4TLQ4

MaximImages said...

Hand with a sad face smiley stock photo. © MaximImages - stock photos in style