Wednesday, May 27, 2009

~Unexpected~

Bismillahirrahmanirrahim...

xdisangka2,
tanggal 26.5.2009 (selasa),
8.00mlm,
bertempat di Surau Abdul Rahman Auf,
Taman Rapat Koperasi
(kwsn perumahan kitorg kat ipoh, terasa tenang berada di sini krn suraunya sntiasa diamarahkan)
AJK surau ni + Bank Islam telah mengadakan kuliah maghrib Eksklusif bersama


Sheikh Mohamed Abdul Aziz Mahmoud Ghonim


-anggota termuda Majlis Fatwa Mesir
-Muhafazat (Wilayah) Al-Gharbiyah, cawangan Tanta
-Ahli Fatwa Mesir
-Bekas Fellow Kehormat UiTM
-Penceramah muda dr Mesir yg hebat & fasih berbahasa Malaysia

ni baru nk mula crito nyo,,
sblm ni,tgk sheikh ni dlm you tube jah "Orang Mesir Kecek Klate"
tp spt tajuk 'unexpected' dpt jugok jupo sini,
rasa hepi pon ada,mugo dpt dgr ceramah dr seorg ulama' hok blh kecek mlayu plak tu tp
mlayu tu dialeg klate la,fasih benar yo kecek,
kaloh diri ni,he3


video


Antara yg ilmu yg diperoleh:
  1. Islam ni Syumul..knp dikatakan syumul??sbbnya semua perkara yg tdpt dlm kehidupan ni tlh diajar dlm Islam,,samada bpandukan Al-Quran @ As-sunnah. Contohnya mengenai adab.Adab apabila berguru,hormat ibu bapa,solat di masjid sehinggakan nk msk tandas pon ada adabnyer. Begitu lengkapnya Islam ni. Tunggu kita je yg nk amalkan atau tak. Tu br sentuh soal adab,belum sentuh soal fiqh, muamalah,perbankan dll. Dalam hal ini,kita blh junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W sbg role model yg mana peribadinya merangkumi smua aspek kehidupan(ayah,sahabat,pemimpin,dll). Tak perlu dah nk ambil org len.
  2. Kalimah Basmalah : mulakan stiap ape yg kita lakukan dgn "Bismillahirrahmanirrahim". Sebabnya ada pendpt mengatakan bhw klu amalan x dimulakan dgn Basmalah,hidup kita tak berkat. Konsep berkat ni luas. Antaranya ialah pjg umur (tp klu pjg umur tu,isila masa dgn amal soleh), anak isteri berkat dan duit pon berkat..Tp ingt,,MATLAMAT tak menghalalkan CARA!!!
  3. Bila dah dpt nikmat dr Allah,,jgn la plak kita lupa bersyukur dgn nikmat yg diberi. Ucapkanlah Alhamdulillah, selain tu blh disertai dgn amalan,spt bersedekah,beribadah dll..
  4. Istighfar : Bayangkanlah klu Nabi Muhammad S.A.W blh beristigfar 100x sehari,sedangkan baginda telah dijamin msk syurga,bkn stakat tu,baginda merupakan Kekasih Allah,,ape tah lg kita yg byk dosa ni..so,,amalkanla istighfar dlm kehidupan dlm kehidupan kita. Dgn harapan moga dosa kita diampunkan.
  5. Yg terakhir,,,klu kita ni bila bos kata nk psg CCTV dlm pejabat@kat mana2 jer la,pnyala kita jge setiap tgkah laku kita,sehinggakan nk angkat pen pon dgn pnuh beradap. Tp kita tak tgk,,ada lagi Yang Maha Berkuasa yg sntiasa memerhatikan sgala perbuatan kita iaitu ALLAH. Dalam diri kita ni spptnya ditanamkan sifat ihsan @ bahasa mudah,kita kena anggap yg kita ni blh nmpk Tuhan dan Allah sntiasa memerhatikan stiap yg kita lakukan.
tu sdkt sbyk ttg apa yg dpt dijadikan peringatan utk diri ni dan harap dpt jd peringatan utk yg membaca sama.
lps hbs dgr ceramah yg hbs pkl 9mlm,pergi la plak meneruskan usrah di rmh kak..
sbnrnya mlm tu ada usrah,tp alang2 dah ada ceramah,
berkumpul kat tmpt ceramah dlu barula teruskan usrah..

Kat dlm usrah plak(sentuh mengenai hadis yg berkaitan silatturrahim dlm kitab adab):

  • sentiasa memaafkan kesalahan org..bnda yg amat2 payah nk buat! Forgiveness is not just a saying, but is an ACT! org yg pemaaf ni,Allah akan sediakan 1 istana yg indah buat kita nt. smoga kita mampu memilikinya. tp tu la kan, klu dah maafkan dah,kita ni pyh la plak nk lupakan. mmg Complex...Kita ni sbg da'ie,penting utk mengamalkan sft maaf dlm kehidupan. Lagi2 pntg dlm memaafkan org yg tak trima dkwah kita. Mana tau, 1hari nt, org yg didakwah terbuka hatinya.
*Ubat nk maafkan org ialah mengejar keredhaan Allah,
bila kita redha,hati kita akan jd bersih + ikhlas..bestnye..
*org yg jns suka memaafkan org, insyAllah umur pjg sbb hati sntiasa tenang.

Akhir kalam,,diri ni nk memohon maaf atas segala kesalahan yg tlh dilakukan. Tak kirala pd sape2,pada shbt2 handai yg pernah bljr skali @ tak pernah esp kat SRI AMAN, MMP,KMPP,UTM..
shbt2 sekalian,,wpun korg anggap diri ni sbg teman biasa,tp diri ni sntiasa mengharapkan korg smua sbg shbt dunia n akhirat.
Bertemu dan berpisah kerana Allah..

*diri ni rndukan shbt2 perjuangan lbh2 lg di Maahad Muhammadi Perempuan(MMP), Sri Aman, dan KMPP,,tak lupa gak kat UTM

*uhibbuki fillah abadan abada

No comments: