Assalamualaikum...
Setelah melalui semester baru, saya perhatikan bahawa pekerjaan saya agak lambat. Dalam masa yang sama saya yakin bahawa orang lain turut mengalami perkara yang sama bila mana faktor-faktor ini masih diamalkan dalam kehidupan seharian tidak kiralah sebagai seorang pelajar atau pekerja. Antaranya ialah:
1) membuat kerja 'last minute' (procrastination)
2) bangun tidur lambat atau kata lain tidak mulakan kerja di awal pagi
3) tidak tahu 'priority'
4) banyak masa dihabiskan dengan berbual kosong bersama-sama rakan
5) banyak tidur
6) tidak meletakkan matlamat apa yang ingin dilakukan setiap hari
7) membaca tetapi tidak tahu apa yang dibaca (maknanya tak berkesan la)
8) banyak tengok movie, you tube
9) membaca sesuatu yang tidak berkaitan
10) yang paling penting sekali, terlalu asyik dengan Facebook..Yang ni saya rasa perkara yang paling besar yang menjejaskan output seharian kita dalam melakukan kerja.
Faktor-faktor ini sekadar yang dilalui oleh penulis serta berdasarkan pemerhatian secara rambang.
No comments:
Post a Comment